Apple-ovo otvaranje App Store-a za treće strane u EU

Apple-ovo otvaranje App Store-a za treće strane u EU

Apple je nedavno najavio značajnu promenu u svojoj politici distribucije aplikacija u Evropskoj uniji. Ova promena će omogućiti korisnicima iPad-ova da preuzimaju aplikacije iz prodavnica trećih strana, što predstavlja veliki zaokret u odnosu na dosadašnju Apple-ovu praksu zatvorenog ekosistema.

Otvaranje App Store-a za konkurenciju

Kompanija Apple je odlučila da proširi podršku za prodavnice aplikacija trećih strana na iPad uređaje u Evropskoj uniji, nakon što je to već učinila za iPhone. Ova odluka dolazi kao odgovor na regulatorne pritiske EU za veću konkurenciju na tržištu digitalnih usluga. Međutim, ovaj potez otvara brojna pitanja o bezbednosti i privatnosti korisnika.

Iako Apple nije napravio veliku pompu oko ove promene tokom nedavnog predstavljanja iPhone-a 16, njen značaj je nesporan. Sa izlaskom iPadOS 18, korisnici iPad-ova u EU će po prvi put moći da preuzimaju aplikacije iz alternativnih prodavnica, mimo zvaničnog App Store-a.

Izazovi za privatnost i bezbednost

Ova promena donosi određene rizike po privatnost i bezbednost korisnika. Apple je poznat po strogim bezbednosnim protokolima i zaštiti privatnosti svojih korisnika. Otvaranjem platforme za treće strane, postavlja se pitanje da li će sve te prodavnice biti legitimne i da li će njihove bezbednosne procedure biti jednako robusne kao Apple-ove.

Stručnjaci upozoravaju da će biti potrebno vreme da se vidi kakve će posledice ova regulatorna odluka o "liberalizaciji" tržišta imati. Postoji zabrinutost da bi hakeri mogli iskoristiti ranjivosti u prodavnicama aplikacija trećih strana.

Privatnost je jedna od ključnih vrednosti Apple-a, i kompanija ulaže značajne napore u njenu zaštitu. Međutim, regulatori smatraju da Apple-ov zahtev za transparentnošću u primeni DMA u EU pokazuje koliko je kompanija anti-konkurentna.

Apple-ova borba za očuvanje privatnosti

Apple-ov argument se zasniva na prirodi ličnih podataka kojima njihov sistem može pristupiti na uređajima. Ti podaci su lični i kompanija je posvećena njihovoj zaštiti. To je razlog zašto se Apple Intelligence razvija kao super-privatna AI usluga koju korisnici mogu koristiti kada žele da zadrže svoje podatke blizu sebe.

Ako Apple bude primoran da te informacije učini dostupnim trećim stranama, postavlja se pitanje kakve će to posledice imati na ličnu privatnost. Neki kritičari smatraju da Apple treba da pregovara sa regulatorima koji imaju više nijansiranosti u pristupu ovom složenom pitanju.

Ekspanzija tržišta i reakcije developera

Dodavanje iPad-ova otvorenom tržištu nesumnjivo proširuje broj potencijalnih potrošača kojima prodavnice trećih strana mogu pristupiti. Međutim, do sada su programeri bili prilično spori u prihvatanju uslova pod kojima je Apple ponudio otvaranje pristupa App Store-u.

Očekuje se da će biti postignut dalji kompromis, ali Apple ima pravo da osigura održivost svog poslovanja. Malo je verovatno da će kritičari dobiti besplatnu vožnju, bez obzira na to koliko misle da na nju imaju pravo.

Etička pitanja o profitu

Jedno od ključnih pitanja koje se retko postavlja jeste koliki profit bi kompanija trebalo legitimno da ostvaruje. Zanimljivo je u kojoj meri politički entiteti podržani od strane biznisa žele da izbegnu definisanje etičkog pristupa profitnim maržama. Možda se plaše gubitka izbornih doprinosa ako to učine.

Početak "Velikog evropskog App Store eksperimenta"

Sa ovom promenom, započinje "Veliki evropski App Store eksperiment". Iako je broj prodavnica trećih strana koje su se do sada pojavile ograničen, to bi se moglo promeniti. Pored Apple-ovog App Store-a, evropski korisnici iPhone-a i iPad-a sada mogu birati između nekoliko alternativa:

  • Setapp Mobile
  • AltStore PAL
  • Aptoid
  • Mobivention
  • Epic Games Store

Dve od ovih su prodavnice igara, jedna je B2B usluga distribucije bele etikete aplikacija, SetApp je usluga pretplate na aplikacije, a Aptoid je prodavnica aplikacija otvorenog koda naklonjenog nezavisnim programerima.

Budućnost App Store-a u EU

Ostaje da se vidi kako će se situacija razvijati u budućnosti. Ako se Apple-ove zabrinutosti oko bezbednosti platforme i aplikacija trećih strana ostvare, potrošači bi mogli pohrliti ka jedinoj sigurnoj prodavnici koju poznaju - Apple-ovom App Store-u.

Od ponedeljka, potrošači u EU na iPad-ovima, kao i na iPhone-ovima, moći će da isprobaju svoju sreću sa alternativnim prodavnicama. Ostaje da se vidi kako će ova promena uticati na korisničko iskustvo i tržište aplikacija u celini.

U zaključku, Apple-ovo otvaranje App Store-a za treće strane u EU predstavlja značajan zaokret u politici kompanije. Iako ova promena donosi veću konkurenciju i izbor za korisnike, ona takođe otvara brojna pitanja o privatnosti i bezbednosti. Budućnost će pokazati da li će prednosti nadmašiti potencijalne rizike.

Nikola

Nikola je student filma i medija na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu. Njegova strast za kulturnim sadržajem i tehnologijom ogleda se u njegovim člancima o najnovijim trendovima u industriji zabave. Takođe, Nikola se bavi pisanjem scenarija i organizovanjem lokalnih filmskih festivala.